‘Als je de laatste pont had gemist, moest je een heel eind omrijden’

“Wat de meeste mensen niet meer weten, is dat je vroeger veel langer onderweg was”, liet Henk Warnar, voorzitter van ondernemersvereniging OKE Binnenmaas in 2017 optekenen voor het jubileumboek van de Kiltunnel. Hij behoort tot de generatie die zich nog kan herinneren hoe het was voordat de Kiltunnel werd geopend.


“Wat de meeste mensen niet meer weten, is dat je vroeger veel langer onderweg was”, liet Henk Warnar, voorzitter van ondernemersvereniging OKE Binnenmaas in 2017 optekenen voor het jubileumboek van de Kiltunnel. Hij behoort tot de generatie die zich nog kan herinneren hoe het was voordat de Kiltunnel werd geopend. “Nu rijd je binnen een minuut door de tunnel. Maar als ik vroeger om half acht aan de overkant wilde zijn, moest ik om half zeven van huis. Anders haalde ik het niet.”
“Het kwam vaak voor dat je twee tot drie ponten moest wachten voor je erop kon. En als je de laatste pont had gemist, moest je een heel stuk omrijden. Ik weet het nog precies, binnendoor via Zwijndrecht en dan kwam je uit bij de Barendrechtse brug. De Kiltunnel is dus echt wel een uitkomst.”

De vlag uit
Het is logisch dat we de Kiltunnel ruim veertig jaar na de ingebruikstelling voor lief nemen, maar in de jaren `70 gingen bij heel wat mensen de vlaggen uit. Anneke Maagdenberg, als voorzitter van de Dordrechtse Ondernemersvereniging geïnterviewd voor het jubileumboek: “Ik zat in Dordrecht op school. Als de veerpont niet ging omdat het hoogwater werd, moesten de leerlingen uit ’s-Gravendeel eerder weg, omdat zij anders niet meer thuis konden komen.”

Veertig kilometer omrijden
Bas Veerman, die in 1977 de veerpont verruilde voor de Kiltunnel, vertelde in 2017 hoe het er vroeger aan toe ging. “Ik ben begonnen op de Veerdienst 8 en de 12. Daar konden zo’n veertig auto’s op. Als de bussen van Zuidwest-Nederland meevoeren, hing hun kont boven het water. Later kwam de 13, een IJ-pont uit Amsterdam, die was groter. We hadden een vast vaarschema, maar als iemand te laat was voor de laatste overtocht, schipperden we daar wel mee. Want anders moesten ze veertig kilometer omrijden. En overdag pasten we ons schema aan voor de bussen, omdat ze anders een kwartier moesten wachten op de volgende overtocht.”

Economische ontwikkeling
Het ongemak van vroeger is vergeten. Vandaag de dag wordt de tunnel vooral bekeken vanuit het belang van de ontwikkeling van de regio. Floor Vermeulen, gedeputeerde van Zuid-Holland en voorzitter van het Wegschap Tunnel Dordtse Kil: “De regio heeft er tot op de dag van vandaag profijt van. De Hoeksche Waard is echt een eiland. Zonder tunnel zou de ontwikkeling van dit gebied minder snel zijn verlopen. Er zit veel bedrijvigheid in de regio waarvoor de Kiltunnel echt noodzakelijk is. Je kunt natuurlijk niet zeggen hoe de regio zich zonder de tunnel zou hebben ontwikkeld, maar duidelijk is dat de Kiltunnel een belangrijke schakel is in het hele stedelijke netwerk in Zuid-Holland. Bewoners van de Hoeksche Waard hebben dankzij de tunnel snelle toegang tot bijvoorbeeld scholen en het ziekenhuis.” 

Belangrijke ontsluitingsroute
Daarmee lijkt de focus te liggen op het belang van de Kiltunnel voor de Hoeksche Waard, maar er is letterlijk ook een andere kant aan het verhaal, zoals blijkt uit een uitspraak van Jasper de Mos, in 2017 wethouder van de gemeente Dordrecht: “Voor Dordrecht is het verkeerstechnisch een goede zaak dat de Kiltunnel er is. Dordrecht is een eiland en is beroerd ontsloten. Er wonen bijna 120.000 mensen. Bij een calamiteit is elke ontsluitingsroute belangrijk.”
Deel dit verhaal
Veerpond bij de Kiltunnel