Planning en hinder
Het groot onderhoud gaat in 2021 van start en moet midden 2022 zijn afgerond. Het groot onderhoud aan de Kiltunnel is afgerond voordat Rijkswaterstaat in 2023 start met de renovatie van de Heinenoordtunnel.
Er zijn naar verwachting vier weekendafsluitingen nodig voor het groot onderhoud. Daarnaast wordt er rekening gehouden met tweemaal een afsluitingsperiode van tien weken van steeds één tunnelbuis. De tunnel blijft dan wel vanuit twee richtingen bereikbaar, maar het verkeer wordt dan tijdelijk door één tunnelbuis geleid. In die situatie zal sprake zijn van vertragingen.
Er zal waar nodig ook ’s nachts worden gewerkt om verstoring van de doorstroming van het verkeer zo veel mogelijk te voorkomen. Op het tolplein zullen gefaseerd één of meerdere tolstraten niet beschikbaar zijn. De werkzaamheden daar zullen zo veel mogelijk buiten de spits worden gepland.
Tijdens het groot onderhoud mag de bereikbaarheid van de regio zo min mogelijk worden verstoord. Daarom worden nieuwe voorzieningen en systemen zo veel mogelijk naast de bestaande gebouwd. De bestaande installaties blijven in gebruik totdat zeker is dat de nieuwe installaties veilig in gebruik kunnen worden genomen. Dit betekent onder andere dat het nieuwe tolplein naast het huidige wordt gebouwd en dat het nieuwe kantoorgebouw aan de andere kant van de weg wordt gerealiseerd.